Czy przetarg to dobry sposób pozyskiwania klientów?
Alan (branża informatyczna): wydaje mi się, że na to pytanie nie można jednoznacznie odpowiedzieć. Moja firma owszem korzysta z przetargów jako jednej z form pozyskiwania klientów, nie jest to jednak nasza jedyna droga. Mamy również własny dział marketingu i handlowców, którzy kontaktują się z potencjalnymi klientami. Mam bowiem obawy, że same przetargi nie dałby rady udźwignąć kosztów prowadzenia mojej firmy. Przede wszystkim jednak nie są one jedynym sposobem pozyskiwania klientów ponieważ przed firmami biorącymi udział w postępowaniach przetargowych niekiedy stawiane są absurdalne warunki, np. trudno wymagać od firmy tworzącej aplikację mobilne ponad 20 letniej historii, ale cóż zdaje się, że osobie, która rozpisywała przetarg nie wydawało się to dziwne. Właśnie z tego powodu, uważam, że oparcie na przetargach funkcjonowania firmy byłoby kwestią ryzykowną.
Mieczysław (branża budowlana): w zasadzie specyfika mojej firmy oraz branży, w której działam wymusza konieczność stosowania przetargów. Świadczę usługi i wykonuję zlecenie wyłącznie od przedsiębiorców, z tego powodu przetargi stały się moim chlebem powszednim. Po latach doświadczeń nauczyłem się tak pisać oferty i je konstruować, aby zwrócić uwagę osób oceniających. Zawsze także dbam o gwarancje przetargowe (dla zainteresowanych tematem podaję link – gwarancjeprzetargowe) oraz o referencję od naszych poprzednich zleceniodawców, aby firma, która organizuje przetarg przekonała się, że ma do czynienia z doświadczonym i godnym zaufania przedsiębiorstwem.
Monika (branża fryzjerska): czy przetarg to dobry sposób na pozyskanie klientów? Myślę, że odpowiedź zależy od tego w jakiej branży działa firma. W mojej branży bardzo rzadko zdarzają się przetargi, a jeśli już to są one bardzo trudne do wygrania. Zdaję sobie sprawę, że przy wielkości mojej firmy nie jesteśmy w stanie obsłużyć zbyt dużych zamówień, a przetargi najczęściej są organizowane właśnie na takie duże zamówienia. Z tego względu najczęściej jednak nie zawracam sobie tym głowy i wolę sięgać po bardziej tradycyjne formy pozyskiwania klientów.
Kamil (branża farmaceutyczna): w przypadku naszej firmy, nigdy nie słyszałem aby brała ona udział w jakimkolwiek przetargu. Szefostwo wychodzi z założenia, że najbardziej efektywnym sposobem pozyskania klientów jest dotarcie do wielu aptek oraz lekarzy, którym należy przedstawić produkt tak, aby byli przekonani o jego skuteczności i polecali go pacjentom i klientom.
Antoni (branża rozrywkowa): w zasadzie wbrew pozorom i tym co myśli wiele osób, w mojej branży przetarg to dobry sposób na pozyskiwanie klientów. Często zdarzają się nam zapytania ofertowe od dużych firm i korporacji, które szukają kogoś kto zorganizuje event dla kilkuset, a czasem nawet kilku tysięcy osób. Zależy im na kreatywnych pomysłach oraz doświadczeniu przy organizacji takich imprez. Jeśli posiada się te dwie cechy to przystąpienie do przetargu może dla firmy zaowocować bardzo intratnym kontraktem, A zatem owszem uważam, że to dobry sposób.